torsdag 12. april 2012

Reisebrev fra Dubai

I år ble det påskeferie i Dubai. Min bedre halvdel og datter´n på 15 skulle tilbringe 4 hele dager i "Disneyland". (?) Ja, må nesten kalle det det. Her er det mye som er uvirkelig, størst, best, kunstig etc.
Men du verden så fascinert jeg ble. Så utrolig mange skyskrapere, og selvsagt verden høyeste bygning, verdens største kjøpesenter, kunstig øy som er formet som en palme.....man må jo bare bli fascinert av dette.
Sjeiker med flere koner som er gjemt bak sine sorte lange kjoler (: les serker) og tildekket så bare øynene synes. På armen har de en dyr og eksklusiv designerveske, og de tripper av gårde på skyhøye hæler.

Vi kom ned sent lørdag kveld, og flyttet inn i en stor, minimalistisk og moderne leilighet i 11. etg på Raddison Blu Marina. Rom 1104. Thessa fikk eget stort rom og bad (hele 3 stk), så hun var storfornøyd.
Hun pleier nemlig alltid å dele med storbror. Men han valgte å dra til London med kjæresten.
Lang flytur og mangel på middag, gjorde at vi bestilte mat via roomservice.

Søndag skulle vi selsagt på shopping. Dubai Mall. Verden største kjøpesenter, med stort akvariet, skøytebane, 1300 butikker, 160 spisesteder og et lite fossefall gjorde inntrykk på oss som synes at Ski storsenter er ganske stort.
Etter flere timer inkl lunsj dro vi tilbake til hotellet. Thessa og jeg skulle teste Fitnessrommet før middag.
Det gjorde godt etter mange timer med trasking og store inntrykk.
Så bar det ut i "The walk". Gaten som ligger langs stranden hvor restaurantene ligger side om side hele veien. Vi spiste en herlig biffmiddag på en Sør-Afrikansk restaurant med mineralvann og strawberryjuice til. Ja, for alkohol er det svært få restauranter som serverer.

Noen små "jalla-kiosker" måtte selvsagt beskues, og vi kjøpte oss hvert vårt armbånd med navnet vårt på arabisk.
Så ruslet vi tilbake til hotellet.

Mandag var det klart for gull- og krydder soak´en. Her er det mulig å gjøre kupp på gull i alle varianter.
Men - du verden så masete. Innpåslitne menn som ønsker å selge deg fake i alle varianter som vrimlet rundt oss for å få oss med til deres "butikk" hvor de hadde kopier av vesker, klokker etc. Her var det bare å takke pent nei å gå videre.

I krydder soak´en var det likedan. Det var liksom ikke mulig å ta en nærmere titt på krydderet uten at de nærmest dro deg inn i butikken sin. Veldig slitsomt! Men - en artig opplevelse. Har ikke vært så populær på lenge, jeg... He, he.

Så tok vi taxibåt over kanalen til en herlig liten lunsjrestaurant hvor vi spiste en Arabisk kebablignende lunsj.
Neste på programmet var båttur rundt den berømte "palmen". Været var litt overskyet, dessverre, men vi fikk da med oss både Hotel Atlantis og Burj al Arab på turen.
Middagen tok vi på en Persisk restaurant på vei hjem til hotellet. Her spiste vi ass grillet kjøtt med masse tilbehør. Veldig godt og ikke minst billig.
Tirsdag var det shopping på programmet igjen, og siden min bedre halvdel skulle innom "jobben", tok Thessa og jeg taxi til Mall of the Emirates. Her er det også en innendørs slalombakke for de som ønsker det, men for oss var det mer enn nok å titte i alle de fine butikkene.
Etter endt shopping og en sen lunsj dro vi tilbake til hotellet hvor Thessa og jeg tok nok en time i Fitnessrommet.

Middagen  skulle inntas på en fiskerestaurant rett ved Burj Khalifa sammen med kollegaer. Mye rar men spennende fisk ble servert, og utsikten var upåklagelig. Rett foran tårnet og vannfonteneshowet. (som forøvrig går hver halvtime etter at det har blitt mørkt).
Onsdag var vår siste dag, så nå var det på tide å komme seg en tur til stranden. Det var kun 10 minutters gange fra hotellet. Vi smurte oss inn med solkrem og rigget oss til på sanden. Vannet var forøvrig kaldere enn jeg trodde, med følelsen av å bade tidlig i april, var allikevel HERLIG! Etter snaue to timer hadde vi fått mer enn nok sol. En liten tur innom Starbucks, så tilbake til hotellet.

Klokken 15.00 skulle vi opp i tårnet, verden høyeste hus, Burj Khalifa. Dette hadde jeg gledet meg til helt siden vi bestilte turen. Utsiktsplassen lå i 140. etg, og det er kun én heis helt opp. Utrolig følelse og fantastisk utsikt.

Vår siste middag før hjemreise inntok vi på et fantastisk sted med utsikt rett mot Hotel Burj al Arab.
Nydelig biffmiddag (igjen), og denne gangen med vin til.

Så bar det til hotellet med pakking og avreise til flyplassen og flyet som gikk 00.50.

Oppsummering:
Dubai er kanskje ikke en pen by, men utrolig facinerende. God mat, veldig bra shopping og flott strand.
Kan absolutt anbefales. Men - ikke i sommermånedene. Da er det rett og slett for varmt!